Samma nyheter i olika tidningar? : en kvalitativ innehållsanalys på tre gratistidningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi och informatik

Författare: Tobias Hagrenius; [2007]

Nyckelord: Gratistidningar; Innehållsanalys; Dagstidningar;

Sammanfattning: Huvudresultaten i undersökningen är att de tre gratistidningarna väljer att profilera sig helt olika. City Göteborg väljer att profilera sig som en gratistidning med lokala nyheter i ett kvällstidning format. PunktSE väljer att profilera sig som en gratistidning med en blandning av lokala och nationella nyheter i ett kvällstidningsformat. Metro väljer däremot att profilera sig som en gratistidning med nationella nyheter i ett seriöst perspektiv. Gratistidningarna skiljer sig inte mycket ifrån betaltidningarna och analysen överensstämmer även mycket väl med tidigare forskning på området. De kriterier en händelse måste uppfylla i betaltidningar måste även en händelse uppfylla i gratistidningarna för att bli en nyhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)