Läs- och skrivlärande i det sociala rummet

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: SammanfattningStudiens syfte är att undersöka pedagogers uppfattningar om vilken betydelse det sociala samspelet iklassrummet har för den enskilda individens läs- och skrivlärande. Det resulterade i följande tre frågeställningar: Vilken syn på läs- och skrivlärande finns bland verksamma pedagoger? Vilka förutsättningar för elevers läs- och skrivlärande menar pedagogerna är viktiga i undervisningen? Har det sociala samspelet en påverkan på elevers läs- och skrivlärande, i så fall hur?Utifrån frågeställningarna finns en teoribakgrund som är framtagen genom litteratur, rapporter, personligkommunikation och via Internet. I denna del betonas betydelsen av det sociala samspelet vid läs- ochskrivlärande, och lyfter de olika perspektiv inom läs- och skrivlärande som är aktuella. Denna teoribakgrundföljs av metoden som är en kvalitativ, empirisk undersökning. Där djupintervjuer av nio pedagoger utfördes,samt en pilotintervju, för att visa deras uppfattningar kring studiens syfte och frågeställningar.Resultatet visar att det finns olika uppfattningar och syn på läs- och skrivundervisning bland pedagogerna. De ärdock överens om att man som pedagog måste anpassa sig efter elevens sätt att lära sig på, och därför måste haflera arbetsmetoder att tillgå vid läs- och skrivundervisning. Pedagogerna lyfte även fram diverse förutsättningarsom finns för ett väl fungerande lärande. Men hur pedagogerna definierar det sociala samspelet, är väldigt olika.Vilket även gör att de uppfattar betydelsen av det sociala samspelet vid läs- och skrivlärandet olika.Denna studies betydelse för läraryrket är att visa på det sociala samspelets inverkan för läs- och skrivlärandet.Studien lyfter även fram förutsättningar för ett gynnsamt läs- och skrivlärande hos eleven och vilken betydelsedetta får för läraryrket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)