Sponsorers värdering av ideella föreningars varumärke: En fallstudie på IFK Luleå

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Sammanfattning: Att företag arbetar hårt med att stärka sitt varumärke är ingen hemlighet men även ideella föreningar arbetar aktivt med sitt varumärke. Problemet för ideella föreningar är att de inte längre kan förlita sig på biljettförsäljning och medlemskap utan mer måste förlita sig på sponsorers finansiering. Avsaknaden av ett tydligt varumärke bidrar till att ideella föreningar idag inte får maximal sponsring. Syftet med denna studie är att få kunskap och förståelse i hur företag värderar varumärket hos ideella idrottsföreningar när de väljer vilka sponsorobjekt de vill sponsra. Studien är en fallstudie av kvalitativ karaktär där tolv sponsorer har valts ut för semi-strukturerade intervjuer. Resultatet visade på att ideella idrottsföreningar borde skapa en efterfrågad association som sponsorer vill sponsra. Föreningarna borde även ha ett attraktivt nätverk där sponsorer kan delta i nätverksträffar samt skapa affärsrelationer. En ideell idrottsförening bör även agera som ett företag samt ha en god kvalitet i allt de gör.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)