Den nya Försvarsmakten: En studie om en myndighets förändrade kommunikation

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Titel: Den nya Försvarsmakten: En studie om en myndighets förändrade kommunikation. Problem: Den offentliga sektorn har under senaste decenniet ställts inför en allt större marknadsorientering och ett snabbt förändrande samhälle. Dessa förändringar skapar nya utmaningar och behov för det strategiska kommunikationsarbetet. Det är därför intressant att studera hur en myndighet som Försvarsmakten bedriver kommunikationsarbete i en allt mer marknadsorienterad värld. Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera och analysera hur Försvarsmaktens kommunikation har påverkats då myndigheten ställs inför nya förutsättningar och vilka drivkrafterna är för en förändrad kommunikation. Metod: Kvalitativ riktad dokumentanalys samt intervjuer. Dokumenten utgörs av styrande kommunikationsdokument och intervjuerna har genomförts med anställda på Försvarsmakten informationsstab. Slutsats: Det går att se stora förändringar i Försvarsmaktens kommunikationsarbete. Myndigheten har fått ett nytt uppdrag och därmed ett nytt syfte som behöver kommuniceras. Vi ser tydligt att kommunikationen har ett större expressivt och relationsskapande fokus. Förändringar som den som kan ses hos Försvarsmakten beror på flera parallellt verkande påverkansfaktorer. Myndigheterna måste se till sina egna förutsättningar – om förändringar i kommunikationen tas alltför lättvindigt kommer vi få myndigheter med kommunikation som saknar betydelse och strategisk förankring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)