En ideell organisations arbete med läxhjälp

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Hälsa och samhälle

Sammanfattning: Sveriges skolor har i takt med samhällsutvecklingen genomgått reformer som har skapat en allt ökat decentralisering. Vidare präglas skolan av en problematik gällande likvärdighet i utbildningen för dess elever. På senare år har det samtidigt uppkommit en allt större marknad för både privata, offentliga och ideella läxhjälpverksamheter i Sverige. Dessa läxhjälpverksamheter står utanför den ordinarie skolverksamheten och dess riktlinjer men verkar ändå inom skolans kontext. Denna examensuppsats kommer vi att undersöka ideella läxhjälp verksamheter roll i förhållande till skolan, och hur den eventuella samverkan ser ut mellan dessa. Eftersom att det idag finns en begränsad forskning kring ämnet är syftet med studien att bidra med en ökad insikt kring situationen utifrån en specifik ideell läxhjälpverksamhet som bland annat verkar inom Malmö stad. Detta kommer att göras genom ett kvalitativt angreppssätt med semistrukturerade intervjuer i fokus. Materialet analyseras och sammanfattas sedan utifrån teorier gällande samverkan. Resultatet visar att en tydlighet i samverkan och dess riktlinjer mellan läxhjälpverksamher och skolan är viktig för att tydliggöra de roller och ansvar som finns. Det finns idag en viss otydlighet i samverkan utifrån kontakten mellan skolan och läxhjälpen. Vidare finns det en tydlighet hos läxhjälpverksamheten att dennes roll fungerar som ett komplement till skolan och ska verka stödjande för eleverna. Problematiken ligger dock i om skolan som har huvudansvaret för elevernas kunskapsutveckling allt mer förlitar sig på att andra typer av verksamheter kan väga upp för bristerna i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)