Sex i skolan - En textanalys av styrdokuments och läromedels syn på sexualundervisning och sexualitet

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning: Sexualundervisningen har idag, ht 007, blivit starkt ifrågasatt. RFSU och fackliga representanter ställer sig frågande om lärare är kapabla att undervisa i sex- och samlevnad. Vi ställer oss frågande om styrdokument, i dåtid som nutid, kräver undervisning i sex- och samlevnad och om dessa eventuella krav uppfylls av läromedel i de ämnen som eventuellt berörs av ställda krav. Vår undersökning är en hermeneutisk textanalys av styrdokument och läromedel som på olika sätt behandlar eller ska behandla sex- och samlevnad på högstadiet. Vi har undersökt hur sexualitet förmedlats i läromedel utifrån styrdokument och hur detta förändrats från då grundskolan initierades 196 fram till idag. Vi har i vår undersökning funnit en utveckling i läromedel förenlig med tiden och framförallt den lagstiftning som skett under senare delen av 1900-talet. Vi har även funnit att det är vanligt att läromedel inte samstämmer med styrdokument och de krav som ställs på dem. Det förekommer även att styrdokument inte korrelerar med andra styrdokument. Studien vi genomfört och de resultat vi funnit är av betydelse för läraryrket då vi anser att det finns två sidor av problematiken kretsande kring lärares kompetens. Dels frågan om huruvida lärare besitter kompetensen att undervisa i sex- och samlevnad men även om lärare har tillgång till ett adekvat studiematerial i skolan lämpat för sexualundervisning i skolan. Vår undersökning behandlar den andra delen av denna problematik, det vill säga det studiematerial som främst ska utgöras utav läromedel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)