Det viktiga, men svåra uppdraget. : Erfarna lärares upplevelser och uppfattningarav konflikter i skolan.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

Författare: Joanna Thunberg; [2016]

Nyckelord: Konflikter; konflikthantering; skola; rädsla;

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att öka kunskapen om erfarna lärares upplevelser och uppfattningar av konflikter elever emellan i grundskolans tidigare år. För att få svar på detta har en kvalitativ studie med intervju som insamlingsmetod genomförts. Under intervjuerna har erfarna lärare verksamma i årskurs 1-3 talat om hur de upplever och uppfattar konflikter, konflikthantering samt förebyggande arbete.Konflikter är en stor del av skolans vardag och lärarna ser hantering av konflikter som viktigt eftersom att det ökar elevernas förståelse för andra och bidrar till utveckling av det empatiska tänkandet. Det är dock av vikt att konflikter hanteras på ett konstruktivt sätt för att det ska bidra till utveckling. Genom en konstruktiv konflikthantering tränas förmågor såsom att lyssna på andra, visa respekt och att inte bara se till sina egna viljor. Lärarna talar även om att förebygga konflikter genom att först och främst hantera dem, men även att skapa ett tryggt skolklimat med läraren som en god förebild. Det finns samtidigt svårigheter med konfliktarbetet då detta viktiga uppdrag kan resultera i en osäkerhet och rädsla hos lärarna. De talar om en rädsla inför att ingripa i konflikter som grundar sig i en hård attityd bland elever och föräldrar. Rädslan för att göra fel eller att inte bli mött med respekt i ingripandet kan resultera i att man flyr från konflikter, istället för att ingripa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)