Att samarbeta i kris

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Våld i samband med fotbollsmatcher har länge varit ett problem i Sverige. Den 30 mars 2014 nådde det sin kulmen när en Djurgårdssupporter misshandlades till döds i samband med en match mot Helsingborgs IF, vilket blev starten för en kris som drabbade både Helsingborgs IF och dess supporterförening Kärnan. Studien, som fokuserar på medlemsorganisationers kriskommunikation och organisations-samarbeten i krissituationer är gjord ur ett socialkonstruktivistiskt perspektiv. Den empiriska datan utgörs av semistrukturerade intervjuer och textanalys av båda or-ganisationernas kommunikation via sina respektive hemsidor och Facebooksidor under krisens mest akuta fas. Vår studie visar hur det har blivit allt mer komplext för idrottsföreningar att identifiera sina huvudintressenter vid kriskommunikation, och att sociala medier för mindre medlemsföreningar blivit den viktigaste kanalen i kriskommunikation. Studiens slutsats blir att det inte är möjligt att skapa en modell för hur ideella medlemsorganisationer ska hantera kriskommunikation eftersom de kan ha olika mål och olika ekonomiska förutsättningar och därmed också måste fokusera på olika målgrupper i kriskommunikationen. Vi kan också fastslå att två sammanlänkade organisationer inte nödvändigtvis måste ha ett uttalat samarbete i sin kriskommunikation men att det är viktigt att de arbetar efter samma problemformulering internt. Arbetet kring detta examensarbete har till lika stora delar utförts av samtliga tre författare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)