Etikpolicyn i organisationen -En empirisk studie av policyns funktion i praktisk verksamhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: En av anledningarna till att man vill arbeta med en etisk policy i dagens organisationer är en förhoppning om att kunna påverka de anställda att handla på ett mer etiskt sätt. Etikpolicyn kan även fungera som en attraktiv image för att locka till sig nya kunder och duktiga medarbetare. Huruvida en etikpolicy eller värdegrund kommer att få någon effekt och praktisk funktion för medarbetare och ledare beror delvis på hur man planerat, formulerat, implementerat och upprätthåller den. Med dessa utgångspunkter har vi undersökt hur det förhåller sig i en organisation som aktivt arbetar med ett sådant policydokument. Syftet med denna studie var att analysera och förklara en etikpolicys funktion i relation till medarbetares och ledares praktiska verksamhet. För att besvara vårt syfte har vi med en deduktiv ansats genomfört en kvalitativ, empirisk undersökning med två olika typer av intervjuer. Resultatet från vår undersökning pekar på tvetydigheter. I den aktuella organisationen har man utformat en värdegrund med tydliga inslag av top-down perspektiv vilket skulle kunna resultera i att dokumentet inte blir något annat än en skrivbordsprodukt. Man har dock, från organisationens sida, delaktiggjort personalen i ett senare skede vilket påverkat dem på så sätt att de blivit tvungna att reflektera och diskutera den etiska dimensionen i sitt arbete. Vi har fått fram ett resultat som tyder på att etikpolicyn fyller en funktion för våra respondenter i form av en tankemodell som i flera fall påverkar deras handlande. Det som verkar vara avgörande för om en etikpolicy ska kunna påverka individerna är att man delar de värderingar som etikpolicyn omfattar. Nyckelord: Etik, moral, etikpolicy, värdegrund, påverkan, värderingar, ledarskap, lärande, attityder, beteende

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)