Hur hanterar sjuksköterskor stress på arbetet? En litteraturstudie om copingstrategier

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

Sammanfattning: Bakgrund: Arbetsrelaterad stress kan hindra att god vård kan ges till patienter. För att förebygga arbetsrelaterad stress behöver sjuksköterskor strategier och metoder som reglerar de negativa effekterna som stress medför.   Syfte: Syftet med studien är att belysa allmänsjuksköterskans hantering av arbetsrelaterad stress inom somatisk vård. Metod: Studien är en litteraturöversikt enligt Friberg (2012). Arbetet är baserat på 12 vetenskapliga artiklar som har kvantitativ ansats. Resultat: Resultatet är grundat i tre teman: Reducera stress genom problemlösning, Reducera stress genom att minska den emotionella effekten, samt Reducera stress genom stöd från kollegor och familj. Slutsats: Den copingstrategi som används bestäms av sjuksköterskan och situationen. Då alla sjuksköterskor och situationer är annorlunda fungerar inte en universell copingstrategi och måste anpassas till varje sjuksköterska. För att reducera stress kan sjuksköterskan reflektera över situationen och hitta en lösning. Sjukhusledningen kan även lägga in resurser för sjuksköterskor som kan hjälpa dem att hantera arbetsrelaterad stress.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)