Tillväxtstrategier i en förändrad marknadssituation : Strategiutveckling inom fastighetsmäklarbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

Sammanfattning: Fastighetsmäklarbranschen har fram till de senaste två åren konsekvent ökat i antal fastighetsmäklare varje år. Det har vuxit fram en hård konkurrens på marknaden och prognoser visar att antalet nyexaminerade fastighetsmäklare år 2014 kommer att vara högre än tidigare år. Den procentuella ökningen i antalet registrerade fastighetsmäklare mellan 2003-2013 är ca 40 procent enligt Fastighetsmäklarinspektionens statistik. Det är samtidigt inte en expansion av marknaden eller ett konjunkturmässigt utslag som bidragit till det ökade antalet registrerade fastighetsmäklare. Ökningen har även bidragit till minskade antal försäljningar per fastighetsmäklare, något som speglar en hårt konkurrensutsatt bransch med ett tillväxtproblem. På hemsidan Allabolag.se finns flertalet nyligen registrerade konkursutmätningar på fastighetsmäklarföretag runt om i Sverige.  Den förändrade marknadssituationen och hårda konkurrensen med färre antal försäljningar per mäklare gör att vi finner ett intresse i att undersöka hur företagen hanterar tillväxtbehovet. Syftet med studien är att granska hur ett antal fastighetsmäklarföretag har utvecklat sin tjänst för att möta branschens tillväxtbehov. Studien syftar även till att öka förståelsen för varför fastighetsmäklarföretag genomför en tjänsteutveckling. Våra slutsatser och studiens bidrag grundar sig i svaren som vi har fått från våra respondenter: Lars Rane, franchisetagare på Fastighetsbyrån i Halmstad, Nils Jacobsson, ägare och grundare av Alvhem mäkleri och interiör i Göteborg, Christian Lundin, VD och fastighetsmäklare på Lundins fastighetsbyrå i Göteborg, Mathias Blomberg, regionchef på Skeppsholmen i Skåneregionen, Sebastian Holtze, vice VD och grundare av MOHV i Malmö, Lund, Helsingborg och Kungsbacka. Det går inte att generalisera resonemangen till att gälla för fastighetsmäklarbranschen som helhet eftersom vi har valt en kvalitativ undersökningsmetod med ett begränsat antal respondenter. Vi har däremot en förhoppning om att våra resultat ska inspirera andra företag i branschen i fråga om hur tjänsten kan utvecklas samt öka förståelsen för varför tjänsteutvecklingen kan ske. Våra bidrag är följande:  - Företagen väljer att utveckla och förändra sin tjänst för att nå en ökad företagskapacitet vilket innefattar en ökad lönsamhet, stark rekryteringskraft och ett efterfrågetryck hos konsumenterna. - Det finns idag en ny generation fastighetsmäklare och kunder på marknaden, en tjänsteutveckling är enligt studien nödvändigt för att möta den nya generationens efterfråga. - Förändra och utveckla tjänsten med långsiktiga strategiska beslut som tar hänsyn till inre och yttre påverkningar. - Förändra och utveckla tjänsten med nya och innovativa tjänstekvalitétsattribut som särskiljer sig från konkurrenternas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)