För vem presterar du?: Motivation, prestation och måluppfyllelse ur ett elevperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå/Institutionen för kost, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka för vem gymnasieelever som studerar sång/instrument på gymnasiet presterar och hur olika yttre faktorer påverkar såväl motivationen som prestationen samt hur gymnasieelever upplever prestationsångest inom instrument- och sångundervisning. Fyra gymnasieelever deltog i denna kvalitativa intervjustudie.
Resultatet visar på att bekräftelse och uppmuntran anses vara viktigt för informanterna, där bekräftelse från omgivande personer som exempelvis lärare, familjen och kompisarna har ett starkt inflytande. Bekräftelsen i sig bidrar med ökad motivation att fortsätta spela/sjunga och att sträva längre. Prestationsångest tycks vara ett mindre problem. Informanterna upplever mest nervositet vid konsertsammanhang till skillnad på lektionssituationer. Strategier och metoder för att lindra och motverka nervositet ses som önskvärt – något som kan uppnås genom att läraren och eleven för en öppen dialog om orsaker bakom nervositet och hur nervositet kan hanteras. Läraren kan enligt de deltagande eleverna bidra till elevens förmåga att hantera nervositet och ökad press genom att lärare delar med sig av eventuella erfarenheter samt genom ett lugnande inflytande. Det framgår även att motivation gynnas av trygga relationer i och utanför skolan.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)