Att genomföra en lyckad crowfundingkampanj: En jämförelse av belöningsbaserad och delägarbaserad crowfunding

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Sebastian Hellström; Sebastian Liljenhed; [2016-06-16]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I skuggan av finanskrisen 2008 växer sig den alternativa finansieringsmodellen crowdfunding allt större. Genom crowdfundingplattformar online får entreprenörer nu möjlighet att söka kapital direkt från ett stort antal investerare. Crowdfunding är emellertid präglad av en stor informationsasymmetri och det är tämligen oklart hur entreprenörer ska agera för att lyckas i sin strävan efter kapital. Därtill är befintliga studier inom ämnet splittrade när det kommer till framgångsfaktorer. Med utgångspunkt i befintlig teoribildning har denna studie undersökt framgångsfaktorer i två crowdfundingmodeller: belöningsbaserad och delägarbaserad crowdfunding. Genom en regressionsanalys har vi jämfört de två modellerna och för att ge svar på hur tidigare kända framgångsfaktorer fungerar inom respektive modell. Resultaten av vår studie visar att det finns stora skillnader mellan modellerna. För entreprenörer som behöver samla in större kapitalbelopp är den delägarbaserade modellen att föredra och för att lyckas i den här modellen indikerar våra resultat att externa rekommendationer och signaler om humankapital är de viktigaste faktorerna. I den belöningsbaserade modellen är också signaler om humankapital en viktig faktor, men istället för externa rekommendationer så tycks signaler om förberedelse ha störst inverkan på kapitalsökarens framgång. Slutligen finner vi också tecken på att falska signaler, cheap talk, påverkar framgången inom crowdfunding, vilket bör utredas i framtida studier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)