”Nätet är en del av livet i skolan” - En kvalitativ studie om sex stycken skolkuratorers upplevelser och tankar kring nätmobbning

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Syftet med vår undersökning är att få en inblick till skolkuratorers upplevelser och tankar kring nätmobbning. Vi har valt att göra en kvalitativ studie där vi har intervjuat sex stycken skolkuratorer. För att uppnå undersökningens syfte formulerade vi två stycken frågeställningar som blev vår utgångspunkt. Dessa var följande; Upplever skolkuratorerna någon könsskillnad angående nätmobbning? Vilka tankar och upplevelser har skolkuratorerna angående deras arbetssätt i förhållandet till nätmobbning? Resultaten i denna studie visar att samtliga skolkuratorer inte ville använda sig av begreppet nätmobbning utan föredrog istället att använda sig av kränkningar på nätet. Vidare belyste resultaten att samtliga skolkuratorer bl.a. arbetade med gränssättning, strukturerande samtal och uppsökande arbete (via nätet). Samtliga skolkuratorer upplevde svårigheter angående den anonymitet som kan råda på nätet. Slutligen visade resultaten att majoriteten av skolkuratorerna upplevde en könsskillnad angående mobbning på nätet vad gäller utsatthet samt vad denna mobbning handlar om. Slutsatserna vi drog av denna studie var att nätmobbning är ett relativt nytt fenomen där personal inom skolväsendet ställs inför utmaningar som kan betraktas som svåra och som kräver en mer ingående samverkan mellan hem och skola.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)