Nu ska vi läsa!En studie om hur 13 lärare praktiserar metoder och använder resurser vid läsundervisningen

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Som lärarstudenter vid Göteborgs universitet har vi, Anders Hallström och Roya Tamaddon,utvecklat ett ökat intresse för elevers läsförståelse. Anders har läst historia och engelska förgrundskolans senare åldrar. Roya har läst Barn och ungas uppväxtvillkor, Människa, natur ochsamhälle samt matematik och svenska för grundskolans tidigare år. Vi har valt ämnet eftersom detär oerhört viktigt för skolans elever att lära sig att läsa och att utveckla sin läsförståelse. Elever somhar bristande läsförståelse löper en stor risk att få problem under hela sin utbildning i flera avskolans ämnen. Dessa elevers möjligheter minskar kraftigt även i dagens samhälle. Vårundersökning behandlar behandlar faktorer kring elevers läsförståelse och läsinlärningsprocess samtsvårigheter och problem kring denna process. Syftet med vår undersökning har varit att få ettlärarperspektiv på hur man som lärare upptäcker och hjälper elever som har problem med sinläsförståelse. Undersökningen har även som syfte att försöka se vilka metoder och hjälpmedelverksamma lärare använder i skolorna för att utveckla elevernas läsförmåga. Vi har använt oss av en kvalitativ undersökning i form av en enkätundersökning som hardelats ut till fyra skolor i Västra Götaland. De 13 lärare som deltog i undersökningen är verksammai årskurs 1-6. Samtidigt har vi införskaffat användbar litteratur och forskning för att få en tydligarebild om läsinlärning. Genom att lärarna varierar sin läsundervisning och arbetar utifrån olika metoder ökarmöjligheten att de flesta elever lär läsa. Det ligger i skolans skyldighet och ansvar att erbjuda eleveri behov av särskilt stöd de resurser som krävs för att underlätta elevernas läsinlärning.Undersökningen belyser vikten av kompetent personal, som är lyhörd och uppmärksam för att såtidigt som möjligt hjälpa elever i behov av extra stöd eller hjälp. Samtidigt framhävs vikten av ettaktivt samarbete mellan skola, elev och föräldrar för att tillsammans underlätta elevens läsprocess.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)