Spår av teorier i politiken - riksdagspartiernas förda skolpolitik 2012 med fokus på gymnasiereformen Gy11

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Sofia Jensen; Emma Lyckberg; [2012]

Nyckelord: Skolpolitik; gymnasiereform; skolreform; Gy11; bet;

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med denna uppsats var att ta reda på om riksdagspartierna använt sig av någon form avutbildningsvetenskapliga teorier när de utformat sin skolpolitik samt vad detta innebär för denenskilde eleven. Alliansen blev även studerade utifrån styrdokumenten, Gy11, eftersom deansvarat för denna skolreform. Utgångspunkten var tre utbildningsvetenskapliga teorier;behaviorism, konstruktivism och sociokulturell/socialkonstruktivistisk teori. Partiernasskolpolitik blev undersökt utifrån dessa tre teorier för att se om likheter kunde finnas. För attkunna åstadkomma ett så rättvist material som möjligt, utgick studien från den politik sompresenteras på partiernas officiella hemsidor. Den metod som användes i undersökningen var enkvalitativ innehållsanlys för att studera hur begreppen elev/individ och betyg/bedömningförekommit i dokumenten. Därtill har en kvalitativ textanalys företagits för att närmare söka efterteorier, synliga eller dolda, i materialet. Det som kom fram var att det finns spår av teorier iskolpolitiken hos de olika partierna, och även i läroplanen, men att de antagligen inte hamnadedär av ett medvetet val. I stället är det partiernas ideologier som har fått styra. Något som skiljdesig stort ifrån den utbildning som lärare genomgår. Betydelsen av detta resultat är att som läraremåste man vara medveten om vilka ideologier som styrt skapandet av läroplanen för att förståinnehållet i dem och för att kunna fullfölja sitt uppdrag. Detta har en påverkan på de elever somblir undervisade i mallen av Gy11, mest genom det nya betygssystemet men också på grund avhur Alliansens partiers individsyn ser ut.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)