Go-Getters?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Denna studie undersöker hur individer tillhörande generation y tilltalas av och efterfrågar icke monetära incitament samt om och i så fall hur revisionsbolagens incitamentsystem bemöter dessa. För att skapa en bild av hur revisionsbolagens incitamentsystem förhåller sig till de icke monetära incitament som efterfrågas och värderas av generation y intervjuades representanter från revisionsbolag. För att undersöka vilka icke monetära incitament arbetstagare från generation y tilltalas av och efterfrågar valde vi att dela ut enkäter till studenter på kandidat- och mastersnivå inom revision och redovisning. De incitament som berörs i uppsatsen är trygg anställning, utlandsarbete, Life balance, avancemang och utveckling, utbildning, chefsposition, inspirerande kollegor, CSR, Feedback. De teorier som använts är Herzbergs Two-factor theory, Maslow’s behovshierarki, Alvessons och Kärremans motivationstriangel och Vroom’s Expectancy theory. Undersökningen påvisar att icke monetära incitament är av grundläggande vikt för generation y och att revisionsbolagen har en uppfattning om dessa. Denna uppfattning visar att det finns skillnader i vad generation y efterfrågar i förhållande till Baby boomers och generation x. Det är av största vikt att dessa skillnader appliceras på incitamentstrukturen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)