How good are electric cars?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Ekosystemteknik (CI); Lunds universitet/Miljö- och energisystem

Sammanfattning: I ett samhälle där bilismen ökar blir en mer hållbar bilism allt viktigare. Sverige har satt upp som mål att ha en fossiloberoende fordonsflotta till 2030 och en helt fossilfri fordonsflotta till 2050. För att kunna uppnå detta spelar elbilen en viktig roll. Genom intervjuer med olika aktörer på den svenska marknaden visas i detta examensarbete att en stor tilltro sätts till elbilen, vid sidan av främst biodrivmedel. Samtidigt råder det delade meningar och i media figurerar olika uppfattningar om hur bra en elbil är, vilket belyser hur större klarhet i frågan krävs. Elbilen utreds i detta examensarbete både genom litteraturstudier och sedan genom en egen analys där även en jämförelse med andra typer av bilar görs, allt ur ett livscykelperspektiv. Studien har ett Sverige-fokus och syftar till att ta reda på hur stora växthusgasutsläpp och hur stor primärenergianvändning en elbil egentligen ger upphov till, från vagga till grav. I processen definieras också de viktigaste faktorerna i elbilens livscykel. De huvudsakliga resultaten är att en helt eldriven elbil, en BEV, släpper ut ungefär 72 g CO2-eq/km och en hybrid, en PHEV, släpper ut ungefär 92 g CO2-eq/km under en hel livscykel när de körs på en nordisk elmix. Bilarnas respektive primärenergiåtgång för hela livscykeln hamnar på runt 1,8 MJ/km (BEV) och 1,9 MJ/km (PHEV). I en känslighetsanalys visas hur dessa resultat kan variera när olika faktorer ändras. De viktigaste faktorerna avseende totala växthusgasutsläpp samt primärenergianvändning är den elmix som används i laddning av bilen samt vilket sätt bilen körs på (för en PHEV). I en jämförelse med andra typer av bilar visas att elbilen är överlägsen vad gäller energieffektivitet, detta är då en nordisk elmix används i laddningen. Vad gäller växthusgasutsläpp innebär med gjorda antaganden en bil som körs på 100% HVO (till största del baserad på organiska restprodukter) ännu lägre utsläpp än en BEV, följt av en bil som körs på biogas och därefter en PHEV. Resultaten visar dock att en elbil är ett mycket bättre alternativ än bilar som körs på bensin eller diesel samt bilar som körs på blandningar innehållande bensin eller diesel kombinerat med biodrivmedel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)