Employee commitment i samband med fusioner och förvärv : En fallstudie av tre internationella företag

Detta är en Magister-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen; Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen; Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning:

Fusioner och förvärv har varit ett populärt sätt för företag att växa sedan ett par decennier tillbaka. Sammanslagningar är ett potentiellt effektivt sätt för organisationer att öka marknadsandelar, skapa stordriftsfördelar, få tillgång till ny teknik eller öka intäkter. Samtidigt innebär de ofta omfattande organisatoriska förändringar, vilket enligt statistiken leder till att fler än varannan fusion eller förvärv slutar med att företagen skiljs åt. Omorganisationer kan skapa oro och konflikter, vilket i sin tur leder till lägre employeecommitment bland de anställda. Employee commitmentär den attityd som existerar hos den anställde när dennes identitet är i linje med själva organisationen eller när organisationens mål blir integrerade med individens personliga mål.

Syftet med denna studie är att undersöka hur tre valda företag arbetat för att förbättra employee commitment i samband med en fusion eller ett förvärv.Genom kvalitativa intervjuer utreder vi hur företagen arbetat med employee commitment före, under och efter integrationsprocessen. Vår studie visade att endast en av samtliga tre respondenter ansåg att fusionerna respektive förvärvet hade en negativ påverkan på employee commitment. 

Vidare stod det klart att kommunikation och ledarskap var de viktigaste gemensamma faktorerna för att stärka employee commitment. Det vår studie visade kan påverka employee commitment negativt var nytt koncernspråk och krockande företagskulturer. Slutligen har HR haft en viktig roll genom samtliga förändringsprocesser. HR-aktiviteter som är vanliga för att stärka employee commitment är medarbetarundersökningar, sociala events, personliga utvecklingssamtal och belöningssystem. En slutsats är att HR-aktiviteter för att motverka kolliderande företagskulturer är viktigare vid fusioner än vid förvärv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)