Visuell identitet ifloristbranschen : Skapandet av logotyp och grafisk profil tillBlomAnn’s Buketter och Binderier AB

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Grafisk teknologi

Sammanfattning: Föreliggande undersökning genomförs i samarbete med uppdragsgivare och floristföretaget BlomAnn’s Buketter och Binderier AB. Syftet med undersökningen är att få den visuella identiteten att uppfattas som enhetlig samt förmedla företagets värdeord, flexibilitet, originalitet och miljö. I undersökningen ska en logotyp samt grafisk profil tas fram som resulterar i en visuell identitet till BlomAnn’s. En visuell innehållsanalys genomfördes med syfte att fastställa hur andra floristföretag profilerar sig. En enkätundersökning genomfördes på företagets målgrupp för att få åsikter om den framtagna visuella identiteten. Genom en framtagen fokusgrupp kunde ytterligare åsikter om den visuella identiteten behandlas. De olika materialinsamlingsmetoderna gav underlag till framtagningen av den visuella identiteten som på bästa sätt skulle förmedla BlomAnn’s värdeord. Från undersökningen har det framgått att det är viktigt att förmedla ett företags värdeord genom det visuella materialet. Valet av färg, typografi, form och val av kanaler har betydelse i hur företags värderingar kommuniceras till målgruppen. Den slutgiltiga visuella identiteten är enhetlig i alla kanaler och den förmedlar även BlomAnn’s värdeord, flexibilitet, originalitet och miljö, vilket var målet med undersökningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)