Utformning av kvalitetsledningssystem

Detta är en Master-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Johan Ernow; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Detta examensarbete har gjorts under 2007 på Revent International AB och är en studie i hur man utformar ett webbaserat kvalitetsledningssystem. Syftet med arbetet har varit att göra en grundlig sammanställning av material-, dokument- och informationsflödena i företaget och att därefter skapa ramen för ett kvalitetsledningssystem. Kvalitetsledningssystemet skulle både uppfylla kraven för ISO 9001-certifiering och vara ett användbart verktyg i företagets kvalitetsförbättringsarbete. Definitionen på kvalitet är ”förmågan att tillfredsställa kundernas behov”. Allt kvalitetsarbete måste därför alltid utgå ifrån kunden. Trender och tekniska innovationer gör att kundernas krav och förväntningar hela tiden förändras. För att ett företag ska behålla sin konkurrenskraft är det därför livsviktigt att det dels har en förmåga att kartlägga kundernas krav och dels kan anpassa sina produkter till de nya kraven. Revent var sedan tidigare certifierade enligt ISO 9001:2000. För att göra dessa dokument och instruktioner tydligare och mer lättillgängliga för de anställda önskade företaget ett webbaserat kvalitetsledningssystem som skulle ersätta den pärm företaget tidigare hade. Samtidigt såg ledningen möjligheter att förbättra kvalitetsstyrningen av verksamheten. Genom att göra kundbehoven tydligare genom hela organisationen kan man skapa sig en bild av hur de olika processerna skapar kundvärde. Vid analysen fokuserades därför på hur företaget omvandlade kundernas behov och önskemål till produkter. Detta ledde fram till en sammanställning över företagets processer som sedan låg till grund för kvalitetsledningssystemet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)