Narrativ musik i film och spel : En jämförande undersökning av filmmusik och dataspelsmusik

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för kommunikation och information

Författare: Johan Ivåker; [2013]

Nyckelord: Dataspelsmusik; Filmmusik; Narrativ;

Sammanfattning: Musik används ofta för att presentera och förstärka narrativet i både film och spel. Det innebär till exempel att den får publiken eller spelaren att känna vissa känslor, att den presenterar underliggande narrativa element eller markerar specifika rörelser i bilden. Syftet med den här rapporten är att jämföra spelmusik och filmmusik ur ett narrativt perspektiv. I denna jämförande studie intervjuas åtta testpersoner som får spela en spelsekvens och titta på en kort film tagna från spelet The Elder Scroll V: Skyrim (2011), båda med musik speciellt skriven för undersökningen. Det som sedan utvärderas är om testpersonerna upplever några skillnader i det musikaliska narrativet och i så fall på vilket sätt de gjorde det. Utvärderingen visar att en majoritet upplever narrativa skillnader mellan film- och spelmusik, dock väldigt subtilt. De skillnader som uppmärksammas handlar i huvudsak om dynamik i musiken inför och i specifika händelser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)