Mobbning i årskurs nio - En studie om elevers utsatthet och skolornas förebyggande arbete i Uddevalla.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Författare: Anders Haag; Linda Karlsson; Anna Kullander; [2009-08-28]

Nyckelord: mobbning; förebyggande; skola;

Sammanfattning: Många elever går till skolan varje dag med en klump i magen av ångest för vad som väntar. Mobbning är ett stor och växande problem som ökat igenom åren. Skolans ansvar för det förebyggande arbetet mot mobbning är stort. Vi har genomfört en studie och undersökt elevers, i årskurs nio, utsatthet gällande mobbning i skolan. Studiens syfte är att undersöka hur många av eleverna i årskurs nio i tre av Uddevalla kommuns kommunala skolor som är utsatta för mobbning. Vi ämnar även undersöka hur dessa skolor arbetar förebyggande gällande mobbning. Syftet är också att se om det finns någon tendens till relation mellan elevernas erfarenhet av utsatthet gällande mobbning och hur rektorer och kuratorer benämner skolornas förebyggande arbete mot mobbning på våra tre skolor. Då vi gör en kvantitativ enkätundersökning och en kvalitativ undersökning i form av intervjuer så går det inte att påvisa något säkert samband mellan resultaten i dessa undersökningar när det gäller elevers erfarenheter av mobbning och skolans förebyggande arbete. Denna tendens till relation mellan elevers erfarenheter och skolan förebyggande arbete gällande mobbning är dock något som vi i vår uppsats vill belysa. Våra frågeställningar: 1. Hur många av eleverna i årskurs nio i tre av Uddevalla kommuns kommunala skolor är utsatta för mobbning? 2. Hur arbetar tre av Uddevalla kommuns skolor förebyggande mot mobbning? 3. Finns det någon tendens till relation mellan hur rektorer och kuratorer benämner sitt förebyggande arbete och elevernas erfarenheter av utsatthet gällande mobbning? Vi har använt oss av kvantitativ och kvalitativ metod. Kvantitativ i form av en enkät som elever i årskurs nio på tre skolor i Uddevalla kommun har fått fylla i. Sammanlagt fylldes den i av 222 respondenter. Vi har sedan genomfört sammanlagt sex intervjuer med kuratorer och rektorer på de tre skolorna. Vårt huvudresultat är att 12.4% av eleverna i årskurs nio i våra tre skolor upplever sig mobbade. I intervjuerna har det framkommit att skolorna arbetar ganska lika med det förebyggande arbetet. Det kan vara en av anledningarna till att den skillnad vi fick fram mellan skolorna i antal elever som upplever sig mobbad inte är tillräckligt stor att den blir signifikant. Då vi tror att skolans förebyggande arbete mot mobbning hänger ihop med hur många elever som är utsatta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)