Motivation till lärande i kemi : Möjligheter för läraren att påverka elevens motivation och intresse

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Författare: Johanna Johansson; [2017]

Nyckelord: Kemi; kemididaktik; motivation; intresse; förståelse;

Sammanfattning: Skolan är viktig i många avseenden men den största uppgiften skulle ändå kunna betraktas som att eleverna ska utveckla färdigheter inför framtiden, men även för att förstå olika företeelser som finns i vardagen. För att hjälpa eleverna att uppnå sin fulla potential kan lärarens möjlighet att motivera elever till lärande vara till hjälp. Om läraren kan få eleven att tycka att arbetet i skolan är roligt och intressant kanske också prestationerna kan öka. I denna studie undersöks vad läraren kan göra för påverka elevens motivation och intresse i kemi enligt eleverna själva. Undersökningen utfördes på en högstadieskola där elever i årskurs 8 intervjuades. Eftersom motivationen och intresset handlar om eleverna är det relevant att ta redan på vilka uppfattningar de själva har kring detta. I denna undersökning visar resultaten att förståelse är viktigt för att eleven ska vilja lära sig mer i ämnet. Förståelse kan gynnas på flera olika sätt, men kanske är det viktigaste i kemi att koppla samman det konkreta med det abstrakta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)