Skolutvecklingsuppdrag i matematik - En studie om tre skolors matematiksatsning 2010

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för pedagogik (PED)

Sammanfattning: Bakgrund: Skolverket genomförde 2010 en nationell matematiksatsning för att höja kvaliteten i matematikundervisningen i grundskolan. Kommuner och enskilda skolor fick då möjlighet att ansöka om ekonomiskt bidrag för att förbättra undervisningen i matematik. Forskning visar på att skolor har olika förutsättningar och tillvägagångssätt att genomföra skolutvecklingsprojekt.Syfte: Syftet med studien är att få en inblick i och förståelse för hur olika skolor genomför skolutvecklingsprojekt i matematik.Metod: Fallstudien bygger på halvstrukturerade intervjuer och uppsatsen skrivs ur ett fenomenologiskt perspektiv.Resultat: Resultatet visar på de förutsättningar skolorna haft för att verkställa Skolverkets matematiksatsning 2010. I studien framkommer flera framgångsfaktorer som behövs för att genomföra ett matematikprojekt. Enligt studien bör ett skolutvecklingsprojekt i matematik utgå från det lokala utvecklingsbehovet och ägas av lärarna själva. Det ska vara en skolangelägenhet och vara väl förankrat bland alla medarbetare. Det kräver långsiktighet, kontinuitet, prioritet och ett tydligt stöd av både kollegor och ledning. I studien framkommer det att endast ett av projekten uppfyller majoriteten av framgångsfaktorerna. Resultatet visar att rektorerna inte varit delaktiga till initiativet och inte heller medverkat till att utforma innehållet i matematikprojekten. Dessutom framkom att samtliga projekt saknat stöd av kommunens skolförvaltning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)