En studie av kandidaters syn på servicekvalitet och känslor i rekryteringsprocessen

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för ekonomivetenskap och juridik

Sammanfattning: En bransch som vuxit kraftigt de senaste 20 åren är rekrytering-och bemanningsbranschen. Inom rekryteringsprocessen är det viktigt att behålla kandidaters intresse och vilja att arbeta via rekrytering-och bemanningsföretaget. Det finns ingen generell modell för hur man skapar en god service, utan idag handlar det främst om att skräddarsy en tjänst utifrån sin verksamhet. Studiens syfte är att analysera kandidaternas upplevda kvalite av rekryteringsprocessen. Utifrån SERVPERF-modellen och emotionell intelligens undersöker studien vilka kvalitetsaspekter och känslor som är viktiga under rekryteringsprocessen. Denna kvalitativa fallstudie undersöker kandidaters upplevda tjänst genom rekryteringsprocessen hos ett rekrytering-och bemanningsföretag genom semistrukturerade djupgående intervjuer med tio respondenter. Studien visar på tre känslor som inte kan härledas till SERVPERF-modellens dimensioner, trygghet, tillhörighet och oro/osäkerhet som i sin tur kan härledas till Maslows behovstrappa. De viktigaste kvalitetsdimensionerna under rekryteringsprocessen är försäkran och pålitlighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)