Könsriktad marknadsföring: en studie om bakgrundsfärgers inverkan på uppfattningen av könsstereotypa objekt.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Färg har en central roll inom marknadsföring både för att dra till sig konsumentens uppmärksamhet (Boyle, 2003) samt för att påverka konsumenternas uppfattning av produkten (Kerfoot, Davies & Ward, 2003). Denna studie syftade till att undersöka huruvida färg påverkar uppfattningen om produkters tillskrivna genus. Vilket undersöktes genom en survey undersökning där 112 försöksdeltagare; 62 kvinnor och 50 män från Lunds universitet deltog. Försökspersonernas uppgift var att skatta tre olika objekts genus, i detta fall drycker; Cosmopolitan, Caipirinha och en mörk öl. Undersökningen hade en 2x3x3 faktoriell design, där försökspersonerna slumpades till tre olika bakgrundsfärggrupper; blå, vit och rosa. Eventuella ordningseffekter kontrollerades. Hypotesen var att bakgrundsfärgen påverkade uppfattningen om objektens genus, vilken fick stöd av resultaten, vilka dessutom visade på en signifikant effekt av ordningen i vilka objekten presenterades. Slutsatsen i studien var att det är möjligt att influera individens uppfattning om ett objekts genus genom att använda olika bakgrundsfärger.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)