När prinsessor vaknar om natten. En studie om stereotypa roller i bilderböcker.

Detta är en C-uppsats från

Författare: Malin Sundberg; [2010]

Nyckelord: Barnlitteratur; genus; semiotisk bildanalys; stere;

Sammanfattning: SammanfattningSyfte - Denna undersökning kommer att handla om stereotypa roller i barnböcker. Syftet är att med hjälp av ensemiotisk analysmodell, med specifika frågeställningar söka svar på hur stereotypa roller tar sig uttryck i de olikabilderböckerna.Frågeställningar - Hur ser de stereotypa rollerna ut i bilderböcker? Finns det karaktärer i barnlitteraturen somavviker från normen och hur ser rollerna ut där isåfall? Vad säger normerna och värderingarna utifrånLäroplanen för förskolan och barnlitteraturen?Resultat – Jag har analyserat sex bilderböcker, riktade till barn i åldern tre till sex år. Några nedslag ibarnbokens historia finns med samt bilderboken som fenomen. Forskare inom ämnet genus och barnlitteraturenär också en central del i denna undersökning. Det är viktigt att diskutera genus och normer i förskolan och då ärböcker ett bra hjälpmedel för detta, då de innehåller både bilder och text och har både tydliga och dolda budskap.Det är även användbart då man ska utveckla barnens kritiska förmåga inom media, eftersom media sänder utmånga signaler om normer som finns i samhället. Utifrån egna erfarenheter träffar man på många olikabarnböcker idag som uppfyller samhällets normer på hur man ska vara som människa om man tillhör en vissgrupp. Det finns barnböcker som är stereotypa och riktar sig specifikt till flickor och de som riktar sig till pojkar.Sedan finns det böcker som behandlar ämnen som bryter från normerna, barnböcker som visar individer och intehar könet som man är född med i centrum. Jag har avslutat denna undersökning med en diskussion.Relevans för yrkesrollen - Då jag inom min utbildning är inriktad mot de yngre barnen och förskolan, denperiod som lägger grunden för hela livet, anser jag att det är viktigt att diskutera genus och normer i förskolan.Då är böcker ett bra hjälpmedel eftersom de innehåller både bilder och text och har både tydliga och doldabudskap. De är även användbara då man ska utveckla barnens kritiska förmåga inom media, eftersom mediasänder ut många signaler om normer som finns i samhället. Jag anser att man ska ha ett medvetet urval av vadoch vilka böcker man som pedagog presenterar för barnen, och även vilka mål, syften och teman i förskolan somman kan koppla till detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)