Musikens betydelse och användning på fritidshemmet : En kvalitativ studie om fritidshemslärares förhållningssätt till musikanvändning i fritidshemmets verksamhet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Syftet med vår studie är att belysa vad fritidslärare och pedagoger tänker kring musikanvändningen i fritidshemsverksamheten. Vi har utgått ifrån den kvalitativa metoden, en metod som bygger på att djupgående intervjua ett mindre antal lärare på olika fritidshem. Lärarna i frågan har olika utbildningar, en är fritidslärare med musikinriktning och en är fritidspedagog, de är från två olika skolor i två olika städer. Vårt resultat pekar mot att musikanvändningen är bristande på fritidshemmen idag. Studien pekar även på att lärarna har mindre tid för musik än vad de kanske önskat. Vi har i vår studie försökt nå en förståelse för vad lärarna känner kring detta. Vi vill också skapa en egen förståelse för varför det ser ut som det gör med musikanvändningen på fritidshemmen. Vår studie är en liten studie och går därmed inte att ses som obestridlig fakta i ämnet utan snarare som en insyn i två lärares syn på musikens användning

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)