Anknytning samt beteendemässiga- och emotionella problem hos barn födda prematurt

Detta är en Master-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för psykologi

Författare: Signe Johnson; Maja Rydlöv; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: En prematur födsel kan innebära ökad risk för medicinska, kognitiva, beteendemässiga- och emotionella svårigheter. Anknytningens utveckling hos barn födda prematurt är fortfarande relativt outforskad. Studiens huvudsyfte var att undersöka upplevd trygghet i anknytningen till föräldrarna samt beteendemässiga- och emotionella problem hos prematurt födda barn, jämfört med barn födda efter fullgången graviditet i åldrarna 8-14 år. Vidare undersöktes sambandet mellan barnens upplevda trygghet i anknytningen och föräldrarnas respektive anknytningsstilar. Studien baserade sig på totalt 132 barn , av vilka 64 var födda prematurt. Av de 132 barnen besvarade 39 barn enkäten TS och 76 föräldrar enkäten ASQ. Resultaten visade inte på några betydande skillnader gällande trygghet i anknytning till föräldrarna mellan för tidigt födda barn och barn födda efter fullgången graviditet. Vidare kunde inga gruppskillnader hittas gällande graden av beteendemässiga – och emotionella problem. Vid en närmare undersökning av graden av prematuritet upptäcktes signifikanta skillnader mellan extremt prematurt födda och icke prematurt födda gällande aggressivitet, tankeproblem och regelbrytande beteenden. Resultaten indikerar att graden av prematuritet är av betydelse för utvecklingen av vissa typer av beteendemässiga- och emotionella problem. Med tanke på studiens låga deltagarantal rekommenderas ytterligare utforskande av såväl anknytningen som beteendemässiga- och emotionella problem hos prematurt födda.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)