Återvunna kläder, är det verkligen vettigt? – En kvalitativ studie om interna skillnader mellan klädföretag som väljer att arbeta

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Problembakgrund Textilproduktion står inför en stor framtida utmaning, då dess förbrukning av råvaror orsakar hållbarhetsproblematik i ekonomiska, sociala och miljömässiga termer. Fast fashion och en billig produktion har förändrat produktions- och konsumtionsmönster av kläder, vilket har lett till omfattande konsekvenser för miljön. Företag inom klädindustrin kan arbeta för minskad miljöpåverkan genom stängda produktionssystem, ett alternativ är användande av återvunna textilier. Frågeställning Vad skiljer de klädföretag som väljer att gå före i arbetet med textilåtervinning från de som väljer att vänta? Syfte Studiens syfte är att förstå organisatoriska faktorer och strategier som kan leda till att företag väljer att gå före med bruk av återvunnet material i sitt hållbarhetsarbete, alternativt avvakta. Metod En kvalitativ metod har använts i denna uppsats med en induktiv ansats, där teorin utvecklats efter observationer och resultat. Med hjälp av intervjuer och sekundärkällor har en ökad förståelse inom berört hållbarhetsområde skapats. Filippa K, Gudrun Sjödén, Oui Group samt Stadium är fyra klädföretag etablerade i Sverige, vars organisatoriska förhållningssätt till produktion av återvunnet material har studerats. Resultat Olika organisatoriska mönster och faktorer gällande kompetens, erfarenhet, kommunikation, interna samarbeten och kontroll samt relationer till intressenter, har identifierats påverka företags tillvägagångssätt vid produktion. Aktiv integration av hållbarhet inom nämnda fält har visat sig bidra till användning av återvunna materialval, samtidigt som brist av densamma ter sig leda till en mer avvaktande position för denna typ av hållbarhetsutveckling hos företag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)