Samhällsorientering för nyanlända. - En enkelriktad integrationsinsats?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Avdelningen för socialt arbete

Författare: Lina Kac; Sarah Rwihanira; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den här studien undersöker hur nyanlända flyktingar uppfattar integrationsinsatsen Samhällsorientering för nyanlända samt om de nya kunskaperna som de inhämtar om det svenska samhället är till nytta. Studien bygger på ett kvalitativt angrepssätt med fallstudie som forskningsdesign, där vi använt oss av en gruppintervju och en enskild intervju med nyanlända flyktingar som har deltagit i utbildningen. Resultatet visar att de som nyanlända är i behov av samhällsinformation om bland annat praktiskt vardagsliv, individuella rättigheter och skyldigheter. Det framkommer dock att de saknar inflytande och valmöjligheter. Samtliga respondenter saknar även en ömsesidighet i integrationen, då insatsen enbart gäller nyanlända flyktingar och inget ansvar läggs på majoritetssamhället. Våra resultat visar att kunskap om det svenska samhället inte räcker för att känna delaktighet i det.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)