Att förstå biologins betydelse för samhället : En lärares arbete med samhällsfrågor i biologiklassrummet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Författare: Pernilla Nordlund; [2017]

Nyckelord: SNI; gymnasium; fallstudie;

Sammanfattning: Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll, SNI, är en undervisningsform med en tvärvetenskaplig inriktning som visat sig vara utvecklande och motiverande för elever. Ämnesplanerna i de naturvetenskapliga ämnena i den svenska gymnasieskolan framhåller också ett innehåll som är i linje med SNI. Samtidigt uttrycker lärare osäkerhet kring implementeringen av sådan undervisning. Syftet med denna studie är att ge insyn i hur lärare arbetar med att integrera SNI i sin biologiundervisning. Denna fallstudie ger en inblick i hur en lärare planerar för hur biologin kan sättas i ett samhällsperspektiv och hur det sedan realiseras i klassrummet. En lärare och fem elever har intervjuats och svaren analyserats genom en innehållsanalys. Lärarens arbete i klassrummet skildras genom fem elevers beskrivningar av det. Resultaten visade att fullständig SNI-undervisning är svår att genomföra i biologin och att alternativ samhällsanknytning både är önskvärd och mer förekommande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)