Skönlitteratur i engelskundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Maria Vesterberg; [2011]

Nyckelord: Fiction; English language; Bo Lundahl;

Sammanfattning: Syftet med arbetet var att undersöka några lärares syn på vilket syfte skönlitteraturen i engelskundervisningen uppfyller samt hur de bearbetar den. Undersökningen begränsades till en högstadieskola i en kommun i sydöstra Skåne. Undersökningen genomfördes med hjälp av intervjuer. Ytterligare information har erhållits från tidigare forskning, litteratur och Internet. Resultatet visar att ordinlärning är det syfte som får mest uppmärksamhet på grund av att alla lärare har svarat det. Dock framkommer det andra syften så som utveckling av läsvanan, triggandet av fantasin samt inblick i andras liv och kulturer. Lärarna har flera olika sätt att bearbeta texter på men mest förekommande är frågor på texten. Dessutom framkommer att skönlitteratur används i viss utsträckning men att läromedelstexten har en desto mer frekvent användning på grund av att skolan har ett dåligt utbud av engelska böcker på skolbiblioteket samt få klassuppsättningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)