Kartläggning av upphandlingsprocessen inom vatten- och avloppsbranschen – användning av livscykelkostnader i processen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för teknikvetenskaper

Sammanfattning: Syftet med offentlig upphandling är att konkurrensutsätta marknader och skapa bästa möjligaaffär för de offentliga medel som den upphandlande myndigheten har till sitt förfogande.Offentlig upphandling ska ske med långsiktigt perspektiv och det finns verktyg för att tillse attett långsiktigt synsätt erhålls. Ett av dessa verktyg är livscykelkostnader (LCC) som beaktaren produkts anskaffning, ägande och avveckling. En produkt som har ett högtanskaffningsvärde men låga framtida kostnader, kan bli det mest kostnadseffektiva inköpet.LCC används för att göra en ekonomisk värdering av olika investeringsalternativ,diskonterade över produktens livslängd. Livscykelkostnader är ett synsätt som utforskar deolika investeringsalternativen och används aktivt för att föra en dialog mellan aktörerna iupphandlingsprocessen. Användningen av livscykelkostnader, kan antas vara till god hjälp för beslutsfattarna i vattenoch avloppsbranschen (VA) om de vill ta långsiktigt korrekta beslut. Problematiken är attingen har kartlagt hur ett livscykelkostnadsverktyg påverkar beslutsprocessen i offentligaupphandlingar inom VA-branschen och om det ger beställaren ett tydligt beslutsstöd. Dennastudie syftade därför att ta reda på hur livscykelkostnader används i praktiken och hur enanalys av livscykelkostnader bättre kan stödja beslutsprocessen för offentliga upphandlingarinom VA. Studien syftade även till att ta reda på hur ett livscykelkostnadsverktyg bör varautformat, genom att ge förslag på förutsättningar som måste tas hänsyn till. Detta examensarbete har utförts på uppdrag av Vattenreningsindustrins mötesplats (VARIM).En kvalitativ intervjustudie genomfördes, uppdelad i två faser, med 27 stycken intervjuer somgav upphov till ett rikt material. Intervjupersonerna hade fem olika aktörsroller: beställare,upphandlare, brukare, konsult och anbudsgivare. Studien avgränsades till att endast undersökafyra kommuntyper: storstäder, större städer, varuproducerande kommuner ochglesbygdskommuner. Resultatet från datainsamlingen analyserades med utgångspunkt i teorinfrån litteraturstudien. Resultaten visar att det finns ett stort behov av att använda livscykelkostnader iVA-upphandlingar. Det finns även stor potential för LCC-användande då majoriteten avintervjupersonerna ställde sig positiva till användandet av LCC, primärt vid upphandling avenergiförbrukande produkter eller processer. En stor resursskillnad identifierades mellanmindre beställare och större beställare, vilket resulterar i att de mindre beställarna inteanvänder livscykelkostnader som ett tilldelningskriterium. Resultaten pekar på attanvändningen av livscykelkostnader bidrar till ökad transparens i upphandlingsprocessen ochleder därför till en mindre risk för överprövning. Uppföljning av livscykelkostnader i kontraktär ett av de svåraste problemen visar studien.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)