Det är inte ens fel att två träter : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattning och hantering av konflikter i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Sammanfattning: Undersökningens huvudsakliga syfte är att studera hur verksamma pedagoger uppfattar och hanterar konflikter som uppstår i den pedagogiska verksamheten. Fokus har även lagts på hur betydelsefull kommunikationen är i samband med konflikthantering och hur ett sociokulturellt perspektiv påverkar hanteringen av konflikter.Konflikter förekommer dagligen i den pedagogiska verksamheten, och hur dessa konflikter uppfattas är betydande för hur de sedan hanteras. Litteraturen tar upp konflikt som begrepp, dess betydelse och olika förhållningssätt. Kommunikation diskuteras samt betydelsen av förståelse och empati i samband med konflikthantering.Resultatet baserar sig på metoden stimulated recall, som består av både videoobservationer och intervjuer, och då sett utifrån fem pedagogers perspektiv. Undersökningen är av kvalitativ karaktär. Resultatet visar att majoriteten av konflikterna handlar om oenighet mellan barnen gällande det material och de resurser som finns. Många konflikter uppkommer också på grund av missförstånd mellan barnen. Resultatet visar även att konflikter förekommer främst då det är många antal barn på en och samma yta, samt att vissa barn figurerar mer i konflikter än andra. Pedagogernas uppfattningar om konflikterna skiljer sig emellan åt. Någon pedagog talar om att vi pedagoger ska vägleda barnen och att det ska gå lärande ur varje konfliktsituation, vilket kan relateras till Vygotskys syn på barns utveckling. Några pedagoger diskuterar värdet av att kunna sätta sig in i en annans perspektiv, kunna förstå och respektera någon annans behov. Vidare framkom resultat som tyder på att samtliga pedagoger menar att kommunikation tycks vara det mest väsentliga när det gäller konflikthantering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)