Skola utan timplan : - rätt fokus på debatten?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Pedagogik

Sammanfattning: Syftet med arbetet var att intervjua några lärare som inte deltar i timplanedelegationens försöksprojekt och redogöra för deras åsikter om hur de tror att det är att arbeta utan timplan. Ur syftet skapade vi fyra frågeställningar: 1. Hur tror lärare att undervisningen påverkas när utbildning utan timplan införs. 2. Hur tror lärare att eleverna påverkas av arbete utan timplan? 3. Hur tror lärare att lärarrollen påverkas av arbete utan timplan? 4. Hur tror lärare att Föräldrarnas insyn, delaktighet och inflytande påverkas av arbete utan timplan? 5. Vilka likheter respektive olikheter i pedagogernas uppfattning om skola utan timplan framkommer mellan lärare som deltagit respektive inte deltagit i projektet med skola utan timplan? Vi besvarade frågeställningarna genom att genomföra 16 kvalitativa intervjuer med pedagoger samt genom att studera relevant litteratur i ämnet. Timplanedelegationens slutsats är att skillnaderna mellan skolor som deltar i försöket med en skola utan timplan och referensskolorna är små men att timplanen bör tas bort. Informanterna ansåg att de redan idag inte följer timplanen, därför anser de att skillnaden inte kommer att vara så stor vid ett eventuellt borttagande av timplanen. Bilden av en mer framgångsrik skola på grund av ett borttagande av timplanen målades upp som en utopi, av många informanter. Vi anser att debatten har fel fokus och tror att borttagande av timplanen inte kommer att leda till någon stor förändring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)