”Omdömen  från  första  klass  oroar” – ett antal lärares inställning till skriftliga omdömen

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Vi har valt följande frågeställningar 1.Vad har verksamma lärare för inställning till skriftliga omdömen? .Är skriftliga omdömen ett bra sätt att dokumentera lärande?Vi har genom en enkätundersökning fångat ett antal lärares inställning till skriftliga omdömen. Vi har ur etthistoriskt, medialt och teoretiskt perspektiv analyserat kring dessa omdömen utifrån vår undersökning är ett brasätt att dokumentera lärande. Resultatet av vår empiriska undersökning är litet då få respondenter deltog.Resultatet i sig hade inget statistiskt värde, vi valde dock att analysera resultatet som om det hade haft ettstatistiskt värde.Skriftliga omdömen kommer bli en del av vår vardag som verksamma lärare. Vi ansåg därför det var viktigt attuppmärksamma vad ett antal lärare hade för inställning till användandet av skriftliga omdömen. Vi har genomvårt arbete uppmärksammat ett antal brister och tillgångar i tillämpandet av skriftliga omdömen. Vi kom fram tillatt skriftlig dokumentation av elevers utveckling inte är något nytt. Vi har även visat på att anledningarna till attvi har skriftliga omdömen speglas av anledningarna till att vi har betyg. Vi kom fram till att respondenterna somdeltog i vår undersökning är positivt inställda till användandet av skriftliga omdömen. De tyckte att arbetet ärviktigt och ser det som ett bra sätt att dokumentera lärande. Vi har även uppmärksammat att lärare efterfrågartydligare riktlinjer till användandet av dessa omdömen. Vi har slutligen uppmärksammat att en del lärareefterfrågar ett gemensamt språk, som andra redan arbetat fram. Vi avslutar sammanfattningsvis medutbildningsminister Björklunds egen kommentar  till  den  kritik  som  skriftliga  omdömen  fått  ”Systemet  är  bra ,men har brister då det är så pass nytt” (Dagens Nyheter /3-010).

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)