Produktivitetsmätning : En fallstudie på Schunk Nordiska i Lenhovda

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Bakgrund: En viktig del i företagens jakt efter att nå lönsamhet tenderar att vara mätning och förändring av produktiviteten. Om företag lyckats med uppdraget att höja produktiviteten i verksamheten, allt annat lika, kommer detta sammanfalla med att lönsamheten förändras positivt. Det är därför produktivitetsmätning i praktiken är viktigt.   Syfte: Syftet med denna studie är att vidareutveckla produktivitetsmätningarna i författarnas fallföretag. Vidare ämnar studien finna svar på vilka faktorer som påverkar Schunks produktivitet och hur dessa kan påverkas samt hur de kan gå till väga för att använda dessa mätningar som underlag för ökad lönsamhet.   Metod: Författarna har valt att utföra en kvalitativ fallstudie på företaget Schunk. Det empiriska materialet som samlats in via semistrukturerade intervjuer har sedan jämförts med det teoretiska ramverket.   Slutsats: Resultatet presenter Schunks produktivitetspotential och de faktorer som föreligger. Författarna presenterar även ett ytterligare mått för ökad mätning och kopplar produktiviteten till lönsamheten i ett Du Pont-schema. Vidare lyfts slutsatserna ur kontext och en föreslagen arbetsgång presenteras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)