Videospelets upphovsrättsliga karaktär och problematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

Sammanfattning: Videospelsbranschen växer ständigt och globalt omsätter den idag flera hundra miljarder kronor. Bakom varje enskild speltitel ligger omfattande investeringar av både tid och kapital. Upphovsrätten är den immaterialrätt som ger skydd åt videospel. Att spelutvecklarna kan erbjudas ett effektivt skydd är essentiellt för branschens fortsatta utveckling. Omfattningen av, och formerna för, det upphovsrättsliga skyddet för videospel har emellertid visat sig vara oklara. Syftet med denna framställning är att utreda hur det upphovsrättsliga skyddet för videospel ser ut och belysa eventuella problem och brister med det. Konsensus är att olika delar av videospelet åtnjuter separat upphovsrättsligt skydd. Skyddet är således till viss del splittrat. I detta arbete visas exempelvis att videospelets programkod kan skyddas som datorprogram, rörliga bildsekvenser som filmverk och figurer som bildkonstverk. Det är emellertid inte utrett hur skyddet för spelet som helhet ser ut. EU-domstolen har i mål C-355/12 förklarat att videospel har ett kreativt värde som inte kan reduceras till enbart programkoden och konstaterar att ett spels skilda delar kan skyddas tillsammans med dess helhet, utan att vidare kommentera hur ett sådant skydd skulle se ut. I denna framställning argumenteras för att spelupplevelsen som helhet inte passar under någon av de befintliga verkskategorierna i URL. Spelet som helhet bör snarare betraktas som någon annan unik typ av verk. I denna framställning argumenteras det för att en upphovsrättslig syn på videospel som en helhet är att föredra framför ett splittrat synsätt avseende bedömningen av verkets originalitet. Att klassificera videospel som ett verk, istället för flera sammansatta verk, ger en mer rättvis bild av spelets originalitet, och därmed också en mer rättvis bild av det upphovsrättsliga skyddsomfånget. Utöver detta bör en egen verkskategori för videospel övervägas. Det nu gällande splittrade skyddet som innebär att videospel klassificeras som flera olika typer av verk riskerar att leda till inkonsekvent rättstillämpning och osäkerhet kring det upphovsrättsliga skyddets omfattning avseende videospel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)