Företagsstrategi på den svenska marknaden för betallösningar vid e-handel - En fallstudie rörande konkurrenssituation

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: SAMMANFATTNING Examensarbetets titel: Företagsstrategi på den svenska marknaden för betallösningar vid e-handel. En fallstudie rörande konkurrenssituation. Seminariedatum: 2012-06-01 Ämne/kurs: FEKH95, Examensarbete kandidatnivå, 15 högskolepoäng. Författare: Christina Ericsson, Christian Green, Johanna Nielsen Handledare: Claes Svensson Nyckelord: Företagsstrategi, marknadsstruktur, Porter, D’Aveni, hyperkonkurrens, betallösningar, Klarna Syfte: Syftet är att undersöka om någon av Porters och D’Avenis teorier meningsfullt kan appliceras på dynamiska marknader och förklara hur företag agerar strategiskt på dessa marknader. Metod: Studien är genomförd som en kvalitativ fallstudie på Klarna AB, med en deduktiv ansats och främst utförts med semistrukturerade intervjuer. Slutsatsen baseras på Pattersons bedömningskriterier för vad som utgör en bra teori. Teoretiska perspektiv: Porters Five Forces, Porters generiska strategier, D’Avenis arenaanalys samt D’Avenis Nya 7S. Empiri: En fallstudie på Klarna AB samt kompletterande intervjuer med sakkunniga inom e-handel och marknaden för betallösningar. Slutsats: Genom Pattersons bedömningskriterier är D’Avenis teorier meningsfullt applicerbara på den svenska marknaden för betallösningar vid e-handel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)