Neutralitet och likformighet i beskattningen av fåmansföretag - Det senaste förslaget för att motverka inkomstomvandling med stöd av 3:12-reglerna

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Juridiska institutionen

Sammanfattning: Den 3 november 2016 överlämnade utredningen sitt betänkande Översyn av skattereglerna för delägare i fåmansföretag (SOU2016:75) till Finansdepartement. Utredningens uppdrag bestod dels i att se över fördelningsreglerna i det så kallade 3:12- systemet, dels beskattningen i ägarskiften. I direktivet betonade uppdragsgivaren behovet av en reglering som förhindrar inkomstomvandling, samtidigt som intresset av att främja förutsättningarna för entreprenörskap beaktas. Därtill skulle förslagen även i möjligaste mån eftersträva förenklingar och medföra ökade skatteintäkter. I uppsatsen utreds huruvida utredningens föreslagna ändringar infriar direktivets uppmaning att säkerställa 3:12- reglernas ursprungliga syfte att minska incitamenten till inkomstomvandling. Vidare kommer att analyseras i vilken utsträckning förslagen kommer att infria kraven på likformighet och neutralitet. Hur har olika intressen balanserats och vilka effekter kommer förslagen att få? 3:12- reglerna har sedan de infördes varit föremål för ständig debatt och regelverket har ändrats vid åtskilliga tillfällen. Tendensen av utdelningar i fåmansföretag har sedan 2006 års reform ökat, liksom spänningarna mellan beskattning av arbetsinkomst och kapitalinkomst. Motiven till de skattelättnader som införts har framförallt varit att främja företagande, vilket bedömts vara befogat för att regelverket ska uppfattas som legitimt. För att minska incitamenten till inkomstomvandling och eftersträva skattemässig neutralitet föreslår utredningen nu ett höjt skatteuttag för utdelning inom gränsbeloppet, en justerad beräkning och individualisering av det lönebaserade utrymmet samt ett kraftigt sänkt schablonbelopp enligt förenklingsregeln. I studien dras slutsatsen att förslaget bidrar till vissa förbättringar i neutralitetshänseende genom att gapet mellan beskattning av arbetsinkomst och kapitalinkomst kommer att minska. Förslaget kommer dock inte att eliminera incitamenten till inkomstomvandling. Utdelningsalternativet kommer att förbli avsevärt förmånligare än vad som var fallet vid 1990 års reform. Det kraftigt sänkta schablonbeloppet i kombination med det höjda skatteuttaget riskerar även leda till att kapital låses in i befintliga bolag vilket försämrar förutsättningarna för i synnerhet nyetablerade företag. Ett individualiserat lönebaserat utrymme tenderar även leda till neutralitetsbrist mellan små och stora företag. Utredningens förslag kommer troligtvis inte blir det sista i 3:12-skaran, vilket inte gynnar regelverkets redan komplexa struktur. 3:12- reglerna har präglats av ständiga kollisioner mellan de många gånger oförenliga krav som näringspolitiska ambitioner och skatterättsliga principerna ställer på ett reformerat system. Anledning finns därför att lyfta mer principiella frågor såsom hur entreprenörskap bör beskattas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)