Effektivisering av manuell hantering i terminal : En fallstudie inom tredjepartslogistik

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Logistik- och kvalitetsutveckling

Sammanfattning: Denna rapport är en fallstudie på Bring som fokuserar på manuell hantering i terminal och hur den kan bli mer effektivt. Uppgiften utformades i samarbete med företaget. Bring har upplevt en ökad konkurrens på marknaden och strävar därför efter att effektivisera verksamheten för att kunna erbjuda lägre priser och kortare ledtider till kunderna. Syftet var att identifiera förslag på hur arbetet i terminalen i Jönköping kan effektiviseras på ett varaktigt sätt med avseende på kostnad och/eller ledtid utan negativ påverkan på Brings leveransservice samt urskilja de förslag med bäst potential.För att besvara syftet genomfördes litteraturstudier, empiriinsamling och analys. Analysen identifierade tio förbättringsförslag som sedan jämfördes med varandra för att identifiera de förslag som hade störst potential. Jämförelsen var baserad på förslagens varaktighet och möjliga besparingar.Två förbättringsförslag hade hög varaktighet och hög möjlig besparing och ansågs därför vara de förslag som hade störst potential. Dessa två innebär att skapa en standard för halvpallar och sluta svartplasta de färdigsorterade pallarna. Att skapa en standard för halvpallar tydliggör för terminalarbetare när halvpallar ska användas för att öka användningen av halvpallar och uppnå minskade fraktkostnader. Studien visar att en ändring från helpall till halvpall i genomsnitt ger en besparing på 417 kostnadsenheter per pall. Att sluta svartplasta färdigsorterade pallar innebär att de färdigsorterade pallarna från Kund 1 endast behöver skannas och köras till porten. Detta minskar hanteringen av pallar och kostnader för svartplast och ger en genomsnittlig besparing på 88 kostnadsenheter per pall.I studien togs även ställning till vilka förslag som har största potential av förslagen med hög varaktighet och låg möjlig besparing, och förslagen med låg varaktighet och hög möjlig besparing. I det här fallet ansågs förslagen med låg varaktiga och hög möjlig besparing ha större potential än de med hög varaktighet och låg möjlig besparing. Detta beror på att förslagen med låg varaktighet klassificerades på det viset eftersom de innebar förändringar hos kunden och den här studien visar inte hur villiga kunder är inför att genomföra förändringar. Om dessa förslag studeras djupare och det visar sig att kunderna är positiva till att genomföra förändringar, kan dessa förslag klassificeras med hög varaktighet och hög möjlig besparing och därför vara attraktiva för Bring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)