Hur väljer företag rätt celebritet? : En studie om företags tillvägagångssätt för att lyckas med celebrity endorsement

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

Författare: Beatrice Bergström; Lina Svenhag; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Titel:                                   Hur väljer företag rätt celebritet? – En studie om företags tillvägagångssätt för att lyckas med celebrity endorsement Syfte:                                  Syftet med denna uppsats är att beskriva och öka förståelsen för hur företag väljer celebrity endorser och hur detta val kan påverka deras varumärke. Teoretisk referensram:    Teoriavsnittet inleds med förklaring av varumärke och brand equity. Avsnittet avslutas med att celebrity endorsement presenteras. Metod:                               Uppsatsen är en kvalitativ studie med deduktiv ansats där tre semistrukturerade intervjuer har utförts. De fallföretag som intervjuats använder sig alla av celebrity endorsement och är kunniga inom området. Empiri:                              I detta avsnitt presenteras materialet från tre intervjuer med våra fallföretag.         Slutsats:                             Uppsatsens slutsats är att företag måste göra noggranna undersökningar kring varumärket och celebriteten för att valet av celebritet ska bli rätt och att användningen av celebrity endorsement blir lyckad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)