Corporate Social Responsibility Bostadsbolagens sociala ansvarstagande och relationerna mellan CSR och genus

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Sammanfattning: Titel: Corporate Social Responsibility - Bostadsbolagens sociala ansvarstagande och relationerna mellan CSR och genus.Ämne kurs: Fastighetsvetenskap, Kandidatuppsats, 15 hpFörfattare: Anna Lundström & Elvira AnderssonHandledare: Karin Staffansson PauliNyckelord: Corporate Social Responsibility (CSR), hållbarhet, socialt ansvar, genus, jämställdhet.Syfte: Studiens syfte är att bidra till en djupare förståelse för hur bostadsbolag med olika ägandeform väljer att definiera och organisera sitt CSR-arbete. Studien ska även undersöka vilka relationer det finns mellan CSR och genus i fastighetsbranschen. Studien ska bidra till ökad kunskap kring hur olika bostadsbolag arbetar med CSR och de bakomliggande incitamenten bakom arbetet. Finns det några likheter eller skillnader beroende på bostadsbolagens ägandeform?Metod: En kvalitativ studie har genomförts med en kombination av litteraturstudier och intervjuer med representanter från fem stycken bostadsbolag. Bostadsbolagens hemsidor och årsredovisningar har studerats för att bilda en uppfattning om hur bolagen förhåller sig och arbetar med CSR.Teori: Den teoretiska referensramen tar sin utgångspunkt i forskning kring definition av CSR som Carrolls pyramid, teori kring genus som Ackers organisationsteori samt Porter & Kramers teori om skapande av delat värde (creating shared value).Empiri: Det empiriska materialet bygger på en kartläggning av de fem bolagens hemsidor och årsredovisningar samt en intervjustudie med en representant från respektive bolag.Slutsats: Resultatet av studien visar att samtliga bolag oberoende av ägandeform definierar CSR liknande. CSR som begrepp är på väg att försvinna och ersättas av hållbarhet och socialt ansvarstagande. CSR innebär att ta ansvar för ekonomin, miljön och det sociala. Samtliga bolag separerar dessa tre delar och kopplar främst CSR till bolagets sociala ansvarstagande. Samtliga bolag organiserar CSR-arbetet olika. Inte heller här kan någon tydlig skillnad ses mellan organiseringen av CSR-arbetet och ägandeformen. CSR handlar om hållbarhet, för att något ska vara hållbart måste det vara rättvist och när det är rättvist är det också jämställt. Studien visar att det finns en relation mellan CSR och genusaspekten, det handlar om att bolagen ska ta socialt ansvar inåt i organisationen och ha en jämställd och hållbar kultur på arbetsplatsen. Samtliga respondenter i studien anser att den egna organisationen är jämställd, men inte fastighetsbranschen generellt. Jämställdhet ökar för att fler människor ställer krav, precis som med företagens samhällsansvar. Företagens samhällsansvar ökar för att samhället kräver det.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)