"Det blir enklare om man ser bilder framför sig..." : En kvaltitativ undersökning som beskriver fyra elevers uppfattning av hur bilder främjar deras läroprocess och kunskapsutveckling i undervsiningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Sammanfattning: Syftet med den här undersökningen är att belysa fyra elevers uppfattningar av hur bilder främjar deras kunskapsutveckling och läroprocess i undervisningen. Undersökningen innehåller fyra kvalitativa intervjuer med elever i årskurs fem och har en fenomenografisk ansats. I studien belyses kopplingen mellan Vygotskijs och Gardners teorier om kreativitet, utveckling, inlärning, social interaktion och bildämnets funktion i undervisningen. Den beskriver även Löfstedts sammanställning av fem teorier om barns bildspråkliga utveckling och Parsons teori om fem stadier av estetiskt förståelse. Resultatet av undersökningen visar på att de fyra eleverna använder bilder som ett visuellt hjälpmedel vid tolkning och förståelse av text och de använder det som studieteknik vid problemlösning i undervisningen. Eleverna har även olika individuella sätt för att ta in kunskap, exempelvis genom att göra skisser och sedan göra mentala problemlösningar eller att göra saker praktiskt med händerna. Eleverna beskriver sina uppfattningar av skaparprocesser när de gör bilder och hur de använder sin kreativitet och fantasi. De upplever att de får inspiration av media som exempelvis teve, tidningar men även en hobby, vardagsintryck, upplevelser i naturen samt inspiration från andras bilder. Eleverna använder sedan sin fantasi för att kunna hitta på nya detaljer som de använder i sitt bildskapande. Elevernas uppfattning av social interaktion är att de lär sig skapa bilder och får kunskap i samspel med andra, både vuxna och klasskamrater.  Resultatet visar även på att seendet är viktigt vid skapandet av bilder, men även att eleverna upplever att de inte får reflektera speciellt mycket över sina läroprocesser i bildundervisningen.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)