Projektledarens förutsättningar för kunskapsöverföring mellan produktutvecklingsprojekt

Detta är en Magister-uppsats från Avdelningen för informatik och projektledning

Sammanfattning: Kunskapsöverföring mellan projekt är ett ansvarsområde inom projektledning. Arbetsformen projekt är mycket kunskapsintensiv och det är av största vikt för organisationer att omhänderta kunskap som genereras inom projektverksamheten. Det finns dokumenterade svårigheter kring kunskapsöverföring från både framgångrika samt problemfyllda projekt och oftast förblir kunskapen individbunden och odokumenterad. För att genomföra kunskapsöverföring mellan projekt på ett effektivt sätt krävs att projektledare har kunskap om specifika metoder samt pedagogiska färdigheter ihop med bred projektledarkunskap. Syftet med denna studie är att belysa projektledares uppfattning om kunskapsöverföring mellan produktutvecklingsprojekt och vilka metoder som används. Den kvalitativa ansatsen fenomenografi har används för att analysera resultatet. Studien omfattar totalt sex intervjuer av seniora projektledare verksamma inom produktutvecklingsprojekt på ett högteknologiskt företag i mellansverige. Projektledarna i denna studie använder metoder vid kunskapsöverföring som är dokumenterat framgångsrika vid kunskapsöverföring och organisatoriskt lärande. Projektledarna anser att kunskapsöverföring är en viktig aktivitet men deras utövandet bygger endast på erfarenhetsbaserad kunskap utan en teoretisk, pedagogisk förankring. Varken projektorganisationen eller linjeorganisationen prioriterar aktivteter kopplat till kunskapsöverföring i verksamheten. Projektverksamheten är i huvudsak fokuserad kring produktframtagning och kunskapsöverföring sker övervägande i samband med att problem uppstår i verksamheten. Projektteamens möjligheter att ta till sig kunskap under problemlösning är begränsade på grund av hög stressnivå. Dokumenteringen av kunskapsöverföring har ingen given mottagare i linjeorganisationen. De framgångsrika mjuka ledaregenskaperna vid kunskapsöverföring värderas inte explicit av verksamheten. Många aktiviteter kring kunskapsöverföring sker omedvetet i projektverksamheten. Fallstudien visar att det finns en förbättringspotential i det högteknologiska företagets projekt- och linjeverksamhet genom att öka fokuseringen på kunskapsöverföring och projektledares förutsättningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)