Learning study och grannspråksundervisning: En explorativ studie med learning study som metod och hörförståelse i danska som lärandeobjekt

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Johanna Ljungek; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Det här examensarbetet prövar hur grannspråksundervisning kan utvecklas med learning study som metod. Syftet är att se hur metoden fungerar i utvecklandet av språkinlärning. Till studien har två frågor ställts: Hur väl fungerar learning study som metod för att utveckla grannspråksundervisning och mer specifikt, hörförståelse i danska? Vilka är de mest kritiska aspekterna inom detta lärandeobjekt? Learning study som metod utgår från variationsteorin vars begrepp används för att förklara och analysera metoden. Learning study är praktiknära och professionsutvecklande där lärares erfarenheter och ämneskunskaper får stå i centrum. I ett visst antal cykler testar ett lärarlag ett väl avgränsat innehåll, ett så kallat lärandeobjekt. Detta genom att med hjälp av olika variationsmönster presentera valt lärandeobjekt för en grupp elever och på så sätt hjälpa dem ’urskilja’ det som för dem är kritiska aspekter av lärandeobjektet. En learning study har enligt Carlgren (2012:137) potential att bli en del av en ny utbildningsvetenskaplig klinisk forskningstradition och bör därför testas som vetenskaplig metod i fler studier.Denna learning study med inriktning på dansk hörförståelse gjordes på en gymnasieskola utanför Göteborg. Informanterna består av två olika klasser, grupp A och grupp B. Två cykler genomfördes under loppet av två veckor, en cykel i vardera grupp. En cykel består av ett förtest, en lektion som filmas, ett eftertest och en analys av samtliga delar. Lärandeobjektet i detta examensarbete är hörförståelse i danska och en av de antagna kritiska aspekterna av valt lärandeobjekt är avståndet mellan skriftspråk och talspråk i danskan. Undersökningens resultat tyder på en liten förändring hos respondenterna och att fler kritiska aspekter av lärandeobjektet än vad som först antogs har hittats. Resultatet av studien visar även att lärandeobjektet inte är tillräckligt välavgränsat för att kunna ge tydliga indikationer på hur learning study fungerar som metod inom språkinl

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)