Vem bestämmer? -Avskrivningar i bostadsrättsföreningar: Perspektiv, redovisning och informationsförmedling

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund och problem: I februari 2014 larmar FAR om att de ser ett överanvändande och missbruk av progressiva avskrivningar inom bostadsrättföreningar som bildats under det senaste årtiondet. Problemen handlar dock inte bara om avskrivningsmetod, utan även föreningarnas informationsförmedling, framförallt angående underhållsbehov och avgifterna. Efter att frågan bollats mellan FAR och Bokföringsnämnden blev den progressiva avskrivningsmetoden slutligen borttagen som möjlig avskrivningsmetod enligt bokföringsnämndens allmänna råd. Att progressiva avskrivningar inte längre är tillåtna resulterade i debatt där oro uttryckts över om regeländringen kan resultera i ett negativt resultat och ökade hyror. Denna debatt fick oss intresserade av redovisningen i bostadsrättsföreningar och hur valet av avskrivningsmetod kan påverka samt påverkas framförallt vad gäller medlemmarna. Syfte: Syftet med vår uppsats är att analysera vad som kan påverka redovisningsvalen i bostadsrättsföreningar och vilka effekter val av avskrivningsmetod kan få utifrån principerna beskrivna i ÅRL och redovisningens syfte i bostadsrättsföreningar. Avgränsningar: Vi har valt att inhämta empirin från en specifik grupp av intressenter, fokusera på specifika principer enligt ÅRL samt anpassat uppsatsen för läsare med viss ekonomisk grundkunskap. Resultat och slutsatser: Synen på avskrivningar inom bostadsrättsföreningar inte den samma som hos praktiker och normsättare inom redovisning. Redovisningsvalen som görs gällande avskrivningsmetod handlar ofta om att föreningarna vill undvika ett negativt resultat. Redovisningsvalen kan påverkas av intressenternas egenintresse, intressenternas okunskap och osäkerhet samt intressenternas värdering av redovisningens information. Vi anser att stadgarna i bostadsrättsföreningarna borde bli mer fokuserade på att tillhandahålla information som föreningarna behöver för att styra föreningen, samt kontrollera den och sprida informationen. Vi tror även att detta kan kompensera redovisningen och bidra till att den underliggande verksamheten på ett bättre sätt kan speglas och ge en mer rättvisande bild. Förstag till fortsatt forskning: hur de nya regelverket har påverkat syftet med hur avskrivningar används i praktiken samt hur man valt att hantera de kommande negativa resultaten och hur detta kommuniceras till medlemmarna eller de potentiella medlemmarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)