Textkvaliteter : en jämförelse mellan texter skrivna av en ASL klass och texter skrivna av en traditionell klass

Detta är en C-uppsats från Luleå tekniska universitet/Pedagogik och lärande

Sammanfattning: Syftet är att beskriva och jämföra kvalitéer i texter producerade av elever i skolår 3 som undervisas efter traditionell läs- och skrivinlärning samt elever som undervisas efter metoden att skriva sig till läsning (ASL). Bakgrunden är till stor del uppbyggd kring olika aspekter av läs- och skrivinlärning och närliggande teorier kring de valda inlärningsmetoderna. Metoden som vi använde oss av för att finna dessa kvalitéer var textanalyser. Vi samlade in 48 stycken texter från två olika klasser med två olika undervisningsmetoder, ASL och traditionell undervisning. Resultatet vi kom fram till var att de fanns en stor variation i texterna. De vi fann intressant var att några texter hade väl utvecklade egenskaper utifrån våra kriterier medan andra texter var betydligt mindre utvecklade. Vi fann att undervisningsmetoden har en betydande roll för detta resultat. Det undersökningen visar är att ASL texterna var mer fylliga, författarna använde sig av mer beskrivande ord och en tydligare grammatisk struktur än de traditionella texterna. I ASL texterna kunde man även se att det fanns en tydlig röd tråd och ett flyt i texten. Resultatet har även visat på att barnens läs- och skrivglädje stimuleras med datorns som hjälpmedel vilket leder till längre och mer bearbetade texter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)